ВЛАШТОВУЄМОСЯ НА РОБОТУ
Інтерв'ю (співбесіда) при прийомі на роботу в останні десятиліття перетворилося в неабияке випробування. Претендентам на робоче місце часто пропонують психологічні та професійні тести і навіть участь у рольових іграх для того, щоб визначити, наскільки особисті якості людини збігаються з установками тієї чи іншої компанії. Під час інтерв'ю претендент повинен продемонструвати не тільки свої професійні, але й особисті якості, такі як дружелюбність і ініціативність.
Десять універсальних порад, про яких піде мова нижче, були запропоновані американськими психологами і фахівцями рекрутингових агентств. Втім, це зовсім не означає, що ці поради підходять тільки для тих, хто влаштовується в американські компанії. В будь-яких великих фірмах керівники і фахівці з кадрів звертають увагу приблизно на одне і те ж, тому і питання задають дуже схожі.
1. Підготовка.
Вкрай важливий зовнішній вигляд: у чоловіка костюм і краватка мають бути нейтральних тонів, жінці краще так же віддати перевагу офіційному діловому костюму.
Дуже бажано підготувати копію свого резюме, лист з переліком людей, які можуть вас рекомендувати. Добре також підготувати копії ваших статей і книг (якщо вони, звичайно, є), або публікації, в яких згадується ім'я (якщо вони є), оригінали чи копії вручених вам почесних грамот, дипломів і т. д.
Необхідно якомога більше дізнатися про компанію, до якої ви прагнете отримати роботу (для цього іноді достатньо відвідати її інтернет-сайт). Вкрай корисно продумати питання, які можуть поставити на інтерв'ю і ваші відповіді на них (відповіді варто відпрацювати перед дзеркалом). Головний принцип: ви повинні відповідати максимально природно і відверто.
Співробітники кадрових служб швидко розпізнають фальш і вважають це одним із серйозних мінусів кандидата на вакантну посаду. Якщо інтерв'ю проводить американець - обов'язково дивіться йому в очі і посміхайтеся. Втім, і при спілкуванні з представниками інших національностей посмішка зайвою не буде.
2. Визначте ваші цілі.
Не забудьте ті факти про себе, які виклали в резюме і будьте готові прокоментувати їх. Деякі співробітники кадрових служб намагаються підловити інтерв'юйованих на брехні - тому ваші відповіді не повинні відрізнятися від того, що ви раніше повідомили про себе. Знайте, що ви хочете, що ви не хочете. Це стосується не тільки рівня зарплати, але і стосунків у колективі, перспектив кар'єрного зростання і т. п. Пам'ятайте, що все отримати неможливо: якщо ви хочете отримати все відразу - ви не отримаєте нічого.
3. Ваші запити повинні бути підкріплені аргументами.
Приміром, сертифікатами про закінчення професійних курсів. Чи повідомленням про те, що робота, на яку ви претендуєте, завжди вас цікавила, і під час навчання в інституті ви написали курсову на цю тему.
4. Знайте свої сильні сторони.
Ви повинні бути готові відповісти на питання: "Які ваші сильні і слабкі сторони?". Заздалегідь продумайте, які ваші сильні якості ідеально підходять до тієї посади, яку ви хочете отримати. Якщо, наприклад, ви хочете стати менеджером з продажу, ви повинні описати себе приблизно так: "Я люблю вивчати людей і здатний швидко визначити, яким чином треба будувати відносини з тим чи іншим людиною". Будьте готові відповісти на зустрічне запитання інтерв'юера: "А яким чином треба вибудовувати стосунки зі мною?".
5. Знайте свої слабкі сторони.
Заздалегідь продумайте, як ви відповісте на питання про свої слабкі сторони. Твердження, що у вас немає слабкостей, характеризує вас далеко не кращим чином. Також не проходить відповідь "Я про це ніколи не думав". Будуйте свою відповідь таким чином: "У мене є такі недоліки, і я роблю те-то і те-то, щоб їх усунути". Проілюструйте це твердження прикладами з свого життя: "Коли я починав працювати в компанії N, я нічого не знав про комп'ютер, але потім я самостійно вивчив його і тепер можу робити такі і такі речі…".
Другий варіант: перетворіть свої слабкості - в сильні сторони. Приміром, якщо ви вважаєте себе людиною яка не володіє запасом терпіння і не схильним до монотонної роботи, то цей недолік можна інтерпретувати так: "Я ненавиджу монотонну роботу, тому я зміг організувати свою діяльність у компанії Х таким чином, що монотонні операції почала виконувати комп'ютерна система, яку я запровадив".
6. Не приховуйте, якщо вас коли-небудь звільняли.
Це дуже легко перевірити. Тому не приховуйте цих фактів своєї біографії і називайте об'єктивні причини, чому ви втратили ту чи іншу роботу. Це можуть бути скорочення персоналу, погані стосунки з начальником, ваша недостатня кваліфікація і т. д. Зазвичай причиною звільнення буває сукупність багатьох факторів. Якщо вас звільнили - намагайтеся, наскільки це можливо, проаналізувати причини події і шукайте нову роботу. Людей, яких не звільняли, вкрай мало - це віха у вашій біографії не може бути великим мінусом. Набагато гірше, якщо вас викриють у брехні. Під час інтерв'ю ніколи, ніколи, ніколи не згадуйте лихим словом свого колишнього начальника, співробітників і компанію. Будьте максимально тактовним.
7. Продумайте ваші життєві перспективи.
Стандартне питання кадровика в американській компанії: "Де ви себе уявляєте через п'ять років?". Це питання складніше, ніж може здатися. Світ і економіка змінюються настільки швидко, що деякі професії зникають, а деякі вимагають нових знань і умінь. Крім того, не варто здаватися занадто нахабним. Замість того, щоб сказати: "Я хочу стати одним з керівників вашої компанії", скажіть - "Я планую отримати кваліфікацію та авторитет, які дозволять мені виконувати найвідповідальніші роботи у вашій компанії". Конкретна відповідь залежить від специфіки вашої роботи, але суть повинна бути проста: "Я думаю не про кар'єру і про гроші, а про кваліфікацію і відповідальність".
8. Уточніть свої професійні стандарти.
Ви можете ніколи не замислюватися про це, але багато організацій тепер шукають людей, які сформулювали стандарти свого професійного і особистого життя. На інтерв'ю ви може сказати щось на зразок цього: "Я борюся зі своїми недоліками", "Я ніколи не починаю проект до того, поки я на 100% не впевнений в тому, що цей проект здійснимо", "Я буду вчитися все життя".
9. Інтерв'ю з інтерв'юером.
Працівник, з яким ви розмовляєте, чекає питань і від вас. Ви повинні питати не тільки про зарплату і про свої посадови обов'язки, але і про плани компанії, про нові перспективні розробки, корпоративні традиції і т. п. - таким чином ви зобов'язані продемонструвати свою зацікавленість саме в цій фірмі і саме в цій роботі.
10. Знайте, скільки ви коштуєте.
Досить часто компанії намагаються вдаватися до наступної тактики: вони попереджають потенційного співробітника, що перший рік (півроку) його зарплата не буде перевищувати X% від рівня зарплати старого співробітника цієї фірми. З такими компаніями краще не зв'язуватися. Справа в тому, що зазвичай цим маскується нечесна політика у відношенні персоналу. Тому, йдучи на інтерв'ю, майте уявлення, скільки коштує ваша робота і кваліфікація, і яку зарплату ви хотіли б отримувати тоді, коли доведете, що зможете успішно виконувати службові обов'язки на тому робочому місці, на яку претендуєте.
Джерело: За матеріалами інформаційного агентства Washington ProFile
|